PASSAGES
for clarinet (2005)

I wrote Passages in 2005, as part of a series of solo wind pieces. I was interested in developing an extremely elastic kind of melodic writing, making extensive use of microtones (intervals smaller than semitones) and complex rhythms. The piece calls for many subtly-differentiated articulations throughout the entire register of the clarinet, as well as the instrument’s very wide dynamic range, from an almost inaudible whisper to the most intense fortissimo.

From a formal point of view, Passages opposes slow and fast sections in a regular alternation. In the slow sections, there is no discernible pulse, and the tempi are constantly speeding up or slowing down. The fast sections use pulsed rhythms, but the speed of the basic pulse changes in every bar.

PASSAGES
pour clarinette (2005)

J’ai écrit Passages en 2005, époque où je travaillais à une série de pièces pour instrument à vent soliste. Je m’intéressais au développement d’une écriture mélodique très élastique, caractérisée par l’emploi fréquent de micro-intervalles et de rythmes complêxes. La pièce demande à l’instrumentiste de produire un grand nombre d’articulations différentes, et ce, à travers tout l’ambitus de l’instrument. Elle fait appel en outre à des nuances extrêmes, allant de chuchotements à peine audibles, à des fortissimos très intenses.

D’un point de vue formel, Passages alterne des sections lentes et rapides. Dans les sections lentes, il n’y a aucune pulsation perceptible, et les tempi sont constamment en train d’accélérer ou de ralentir. Les sections rapides emploient des rythmes pulsés, mais la vitesse de la pulsation de base change dans chaque mesure.