NIGHT DIVISION
for seven instruments (2008-10)

The following is a selection of short texts written in my sketch books during the composition of Night Division:

Some recent concerns: 1) The exploding (vertiginously-slanting) object. 2) The secretive, hermetic in art (foreign-ness). 3) The microscopic - that which occupies an alternative spatio-temporality. 4) The overripe / overgrown.

A hyperkinetic desire to fill out a given space as quickly and as thoroughly as possible.

Intense proliferation of tiny, independent objects.

Very strange. I can no longer remember where these chords come from.

'infinite replica'

Harmonic space becomes totally splintered; absence of homophony... The piece ends with a dense, sumptuous gesture.

A structural chord which is not intended to be perceived.

Variable degrees of possible motion; ways of triggering these degrees. Superposition of these degrees.

The clarinet is a 'free agent' and can play with either one of the two layers.

Very continuous, but at the same time, very fragile. A delicate cohesion slowly emerges.

Don't cannibalize the past. Instead of that, do what's completely necessary: a very dense, timbrally-complex piece, moving toward an intense profusion of tiny, 'primary' (unicellular) objects. This piece should be absolutely exotic in character - an extremely dense translucence.

Extreme interiority - liminal instances (extremely reduced possibilities of movement).

NIGHT DIVISION
pour sept instruments (2008-10)

Je propose à l’auditeur une sélection de courts textes écrits dans mon carnet d'esquisses lors de la composition de Night Divsion :

• Quelques préoccupations récentes : 1) L'objet explosant—penché de façon vertigineuse. 2) L'hermétique en art ; l'étrangeté. 3) Le microscopique : une spatio-temporalité alternative. 4) L'excessivement mûr / la surabondance.

• Le désir hyperkinétique de remplir un espace donné aussi rapidement et pleinement que possible.

• Une prolifération intense d'objets minuscules et indépendants.

• C'est très étrange : je ne me souviens plus de l'origine de ces accords..

• ‘Réplique infinie’

• L’espace harmonique se désintègre totalement. L'absence d'homophonie.. La pièce se termine par un geste dense et somptueux.

• Notion de “fenêtre” par laquelle un seul objet devient exagérément magnifié et étiré (anamorphose).

• Très continu, mais en même temps, très fragile. Une cohésion délicate émerge au fur et à mesure.

• Une intériorité extrême. Des instances liminales. Possibilités de mouvement extrêmement réduites.

• Des degrés variables de mobilité. —des façons de déclencher ces degrés. —La superposition de ces degrés.

• Un accord structurant qui n'est pas censé être perçu..

• La clarinette est un 'électron libre' qui peut, selon son gré, participer à l'une ou l'autre des deux couches.

• Projet pour une pièce : ne pas phagocyter le passé—au lieu de cela, faire le nécessaire : une pièce très dense, complexe au niveau du timbre, allant vers une profusion intense d'objets 'primaires' et minuscules (unicellulaires). Une pièce au caractère absolument exotique (une translucidité extrêmement dense).