ALONG UNSEEN RAILS
for 21 instruments (2011)
The more an object is depicted with precision, the more one can submit to its mystery: this is one of the essential precepts of my work as a composer. I therefore try to achieve the greatest possible surface clarity and transparency. Overall, this music is essentially non-directional, being based on loops, on the superposition of rhythmic layers moving at different speeds, and sudden ruptures.
Even though the four movements of Along Unseen Rails are all highly contrasted from one another, there are numerous correspondances and echoes between them; for this reason, they cannot be dissociated. In the first movement, slow and inexorable, a set of 14 tuned glasses blend with two groups of strings playing entirely in harmonics. The second movement presents a generally rapid, light and transparent sound world; this material must pass from time to time through a gray cloud of radically different sounds, and is completely transformed once it comes out through the other side. The third movement recalls the slowness of the first, except that here, the oboe d’amore, already heard in key moments of the previous movements, has an increasingly prominent solo part. In the fourth movement, a massive orchestral gesture disintegrates several times over while other layers, having almost no connection to this gesture, pursue their erratic paths, along unseen rails.
ALONG UNSEEN RAILS
pour 21 instruments (2011)
Plus un objet est dépeint avec précision, plus on peut se soumettre à son mystère : voici l’un des préceptes essentiels de mon travail de compositeur. Ainsi, j’essaye de faire en sorte que tout soit transparent et clair. Globalement, cette musique est fondamentalement non-directionnelle, étant basée sur des boucles, des superpositions de couches poursuivant des temporalités contrastées, des ruptures soudaines.
Bien que les quatre mouvements de Along Unseen Rails soient volontairement très contrastés, il y a de nombreuses correspondances et échos entre eux ; de ce fait, on ne peut pas les dissocier. Dans le premier mouvement, lent et inexorable, un jeu de 14 verres accordés se mêle avec deux groupes de cordes jouant entièrement en harmoniques. Le deuxième mouvement propose un univers sonore généralement rapide, léger et transparent ; ce matériau doit passer de temps en temps à travers un nuage gris de sons radicalement différents, pour se trouver totalement transformé une fois sorti de l’autre côté. Le troisième mouvement rappelle la lenteur du premier, sauf qu’ici le hautbois d’amour, déjà entendu dans des moments clefs des deux premiers mouvements, s’affirme de plus en plus comme soliste. Dans le quatrième mouvement, un grand geste orchestral se délite à plusieurs reprises alors que d’autres couches, n’ayant presque aucun rapport avec ce geste, poursuivent leurs parcours erratiques, au long des rails invisibles.